Mina marknadsundersökningar

Författare:

En marknadsundersökning är inte bättre än sitt primära syfte. Så brukade jag alltid säga när jag sysslade med det en gång i tiden. Det är oerhört viktigt att marknadsundersökningen svarar på frågor. Vad exakt som denna fråga är kan variera oerhört mycket. Det finns mängder av lägen som det passar att utföra en marknadsundersökning och idag kommer jag tala om några exempel.

Alla de exempel på undersökningar som följer grundas i riktiga sådana som genomfördes av mig och mina forna kollegor. Det är marknadsundersökningar som syftar till att besvara olika frågor, vilket ni kommer att märka.

Vi börjar från början. Den första marknadsundersökning som jag var med och genomförde handlade om hur mycket kläder folk köpte. Detta är intressant, inte minst från ett samtida perspektiv. Man kan nämligen se att det skiljer sig kraftigt hur köpvanor ser ut idag och hur det såg ut år 1998. Det var inte många som hade det miljömässiga perspektivet på köp av kläder på den tiden. Idag är det, som tur är, helt annorlunda. Idag köper många inte kläder godtyckligt utan förlitar sig på bra material och mindre variation plagg. Denna marknadsundersökning var spännande att få genomföra men den är nästan mer spännande att titta på ur dagens ljus.

Låt oss röra oss framåt ungefär 2 år i tiden. Då hade jag fått bredare ansvar på företaget jag arbetade på. Lösare tyglar gällande marknadsundersökning rådde och vi fick förtroende att genomföra lite vad vi kände för på beställning. Det var då någon av mina kollegor kom på idén att göra en marknadsundersökning med Zoo-fokus. Vi ville ta reda på vilket djur som barn mellan 5 och 12 år gillar att se på djurparker mest. Det var en bra idé på förhand men resultatet var oerhört. Det fanns ingen konsekvens överhuvudtaget. Det var oerhört brett när det kom till barnens preferenser. Vi såg på resultaten och insåg att få slutsatser kunde dras av dem.

Strax innan jag slutade slog vi an en mer allvarlig ton i arbetet. Detta var inför valet 2002 och vi fokuserade mycket på partipolitik. Många marknadsundersökningar syftade till att svara på väljarnas favorit-partiledare osv. Det var väldigt intressant att se resultatet och jag skulle vilja hävda att de speglade slutresultatet av valet mycket bra. Detta var nog den mest intressanta marknadsundersökning jag genomförde på den tiden. Sedan fick det vara nog.

Har ni några frågor eller funderingar? Ställ dem i kommentarerna så ser jag till att svara illa kvickt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *