Min resa inom kundtjänst

Författare:

Lite visste man om världen trodde man. Och rätt hade man förmodligen om den saken. Det finns många saker som jag inte känner till om vad som pågår ”där ute” – hur uttjatat uttryck det än är. Vad jag däremot vet mycket om, kanske mest av alla i den här stan, är kundtjänst. Det har nämligen funnits en man kan lita på när det gäller just detta i flera decennier. Denne ”en” är jag. Idag ska jag berätta om: 1) Kundtjänst, och 2) Mig själv.

”Min resa inom kundtjänst” kallar jag detta inlägg och det är precis vad jag ska ta med er på. Det var en resa som började för 30 år sedan och som sedan dess har pågått. Jag menar; det finns ganska mycket att göra i den här staden trots dess lilla storlek. Det finns många platser att besöka, många saker att köpa eller leta efter (om man föredrar det). Det är naturligt att många frågor kommer in till kundtjänst. Jag hade nämligen denna roll i alla olika sammanhang. Knasigt va?

Mitt allra första ärende, ska jag be att få berätta om nu. Det var en onsdagsmorgon, knasigt nog minns jag detta, och det fanns ingen egentlig anledning till att det var så. Jag menar, man brukar väl vanligtvis börja måndagar – inte sant? Hur som helst så ringde det i telefonen och jag minns nervositeten. Jag tror att jag redan då var väldigt inställd på att jobba med kundtjänst under många år. Jag kände på mig att det skulle bli så.

Det ringde och ringde och tillslut kände jag att jag var tvungen att svara innan personen lade på. Jag presenterade mig och hälsade personen i andra änden välkommen till min kundtjänst. Ganska omedelbart avbröts jag. Det var tydligen telefonkiosken nere vid torget – den enda telefonkiosk vi hade – som hade gått sönder. Eller, den fungerade i alla fall inte. Detta gjorde kvinnan väldigt tydligt i samtalet med kundtjänsten, med mig alltså.

Vet ni vad som är det bästa med att arbeta i kundtjänst av denna typ? Det är att man inte själv behöver göra allting som folk ringer och ber en att göra. Nej, för det finns en annan avdelning som löser, eller som i alla fall ska lösa i den bästa av världar. Som i samtalet jag hade i kundtjänst om telefonkiosken. Det var bannemej inte jag som var tvungen att rycka ut.